اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۵۱۸۲

روابط عمومی: نکات بهداشتی در رستوران

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۷ , بازدید: ۳۵۸۵
همکار گرامی به رعایت نکات بهداشتی ذیل دقت لازم را مبذول فرمایید

بهترین زمان نگهداری مواد غذایی در یخچال و سردخانه های بالای صفر بر اساس نوع ماده غذایی تعیین می گردد و نهایتا 72 ساعت میباشد . نکته مهم اینکه این زمان ماند شامل تمام مواد غذایی میشود بعنوان مثال زرشک تفت داده در روغن یا مایه شیرین پلو و امثالهم از این قاعده مستثنی نیستند .

فصل تابستان زمان شیوع سوسک ها نزدیک است لطفا جهت جلوگیری از شیوع آنها در آشپزخانه ها تا حد امکان از ورود کارتن و شانه تخم مرغ به آشپزخانه ها جلوگیری کنید . درب کفشورها را با توری مسدود کنید . توری پنجره ها بسته باشند و نظافت گوشه ها و زیر تجهیزات رعایت شود  تا کمتر نیاز به سمپاشی داشته باشید.

رنگ های مواد غذایی حتی اگر دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت باشند بیشتر شیمیایی هستند  ومجاز به استفاده در رستوران نمی باشد. این محصول مخصوص استفاده در کارخانه مواد غذایی تحت نظر مسئول فنی می باشد.

 

بعضا پیازهایی که جهت استفاده در کباب چرخ می شود به مدت طولانی در محیط نگهداری میشود و از آنجاییکه پیاز جاذب شدید میکروب هاست میتواند موجب رشد میکروبی گردد .

 

وجود جعبه کمکهای اولیه در آشپزخانه ها جزو الزامات کاری و قانونی است . اگر کارگری در حین کار با اجسام برنده دچار جراحت سطحی بشود باید ضمن ضدعفونی محل زخم آنرا پانسمان کند . در صورت بریدگی انگشت استفاده از چسب و سپس انگشتانه یا دستکش الزامی است تا ترشحات بعدی زخم وارد مواد غذایی نشود .

 

یکی از نقاطی که حفظ بهداشت و نظافت آن حایز اهمیت است سردخانه ها هستند که معمولا ایرادات ذیل در آنها مشاهده می شود :

قفسه های معیوب و زنگ زده

چیدمان بیش از حد و غیر منظم

عدم کنترل دما

ایرادات کف سردخانه

عدم نظافت مطلوب

تردد بدون دمپایی مخصوص

کاور نداشتن لامپ ها

یخ زدگی کف

عدم جداسازی مواد غذایی متفاوت در سردخانه

عدم پوشاندن ظروف حاوی غذا

ورود کارتن و جعبه های آلوده به سردخانه و ...

همکار گرامی به رعایت نکات بهداشتی فوق، دقت لازم را مبذول فرمایید.

 

روابط عمومی اتحادیه رستوران داران و سلف سرویس تهران

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016